Registruotis

Šaltibarčiai – ne visada sveikiausias pasirinkimas

Šaltibarčiai – ne visada sveikiausias pasirinkimas

@ Shutterstock

 
Sunku įsivaizduoti vasarą be šaltibarščių, tačiau vis dar galima išgirsti diskusijų, ar šis maistas išties yra sveikas? Visą tiesą apie juos pasakoja gydomosios mitybos specialistė Ilona Kuodienė.
 
Pasak specialistės, negalima kategoriškai teigti, kad šaltibarščiai yra sveikas maistas. Daug kas priklauso nuo to, kas juos valgo. „Pavyzdžiui, žmogui, netoleruojančiam pieno produktų, o tokių Lietuvoje yra tikrai ne mažai, šaltibarščiai sveikatos nepridės. Tačiau iš esmės, ši šalta sriuba yra neatsiejama tradicinės lietuviškos vasaros dalis ir tikrai neblogas patiekalas, skatinantis žmones įtraukti daugiau ir įvairesnių daržovių į savo racioną, taip pat papildantis žarnyną gerosiomis bakterijomis, esančiomis kefyre“, – sako Ilona Kuodienė.
 
Ieškokite tinkamų ingredientų
 
Specialistė ragina savo artimuosius ir klientus į prieskonines žoleles žiūrėti kaip į daržoves, o ne kaip į prieskonius – kitaip tariant, nešykštėti. Į šaltibarščius pripjaustę krapų, petražolių, kalendrų, čiobrelių ar rozmarinų, ne tik pagerinsite patiekalo skonį, be ir virškinimą bei detoksikaciją.
 
„Kuo šaltibarščių ingredientai natūralesni ir mažiau apdoroti, tuo geriau. Rekomenduočiau acte marinuotus burokėlius pakeisti virtais arba, jei labai norite konservuotų, rinkitės konservuotus obuolių sultyse“, – pataria Ilona.
 
Dažnai į šaltibarčius dedama ir grietinės, tačiau jei norite, kad sriuba būtų tirštesnė, geriau tiesiog naudoti daugiau daržovių. Kita vertus, besirūpinantiems savo svoriu nei grietinės, nei bulvių paniškai bijoti nereikia: „Svorio augimas yra labiau saldumynų ir kepinių iš baltų miltų kaltė, kurių suvartojama tikrai daug, kartais net nesusimąstant ar nepastebint, o šaltibarščiai yra labai sezoniškas, su vasaros malonumais susijęs patiekalas, kuriuo, kaip ir vasara, reikia mėgautis nesukant sau galvos dėl kalorijų“, – kalba Ilona Kuodienė.
 
Pamirškite kalorijų skaičiavimą
 
Šaltibarščiai idealiai tiks tiek pietums, tiek vakarienei, o jų sotumas priklauso nuo sriubos tirštumo. Jei įdėsite daugiau daržovių – organizmas gaus daug skaidulų, jei kiaušinių kiaušinių – baltymų.
 
„Visada rekomenduoju ir pati renkuosi arba tirštą sriubą, arba antrąjį patiekalą. Mano nuomone, jei žmogui prie antro patiekalo reikia sriubos, kad, kaip sako, „neužsikimštų“, jam paprasčiausiai nepakanka daržovių, o šios turėtų užimti bent pusę lėkštės kiekvieno valgymo metu“, – tikina gydomosios mitybos specialistė.
 
Valgant šaltibarščius ir kitus patiekalus, specialistė rekomenduoja per daug neskaičiuoti kalorijų, o atsižvelgti į pasirenkamų produktų naudingumą, kadangi pastaruoju metu vis dažniau susiduriama su mitybos sutrikimais, kuriuos būtent ir skatina liguistas kalorijų skaičiavimas. Anot jos, žmonės, ypač jaunesni, tinkamai nesuprasdami, kas yra kalorijos, kaip jos veikia, neatsižvelgdami į savo amžių, fizinį aktyvumą, medžiagų apykaitą, pasitiki jiems nieko nesakančiais skaičiais.
 
„Siūlau labiau atkreipti dėmesį į naudingąsias medžiagas, vitaminus ir mineralus, o ne kalorijas. Išsikelkite sau iššūkį per savaitę suvalgyti ne tik kuo daugiau, bet ir kuo įvairesnių daržovių bei uogų, kitaip tariant, suvalgykite po vaivorykštę kasdien“, – pataria Ilona Kuodienė.